Program


Istenes • Szigligeti Színház Nagyvárad Táncegyüttes

Istenes • Szigligeti Színház Nagyvárad Táncegyüttes

A Kárpát-medence paraszti kultúrái – a maguk módján – szüntelen esztétikai válaszokat kerestek az őket egyéni vagy közösségi szinten foglalkoztató nagy kérdésekre. Gyakran drámaian vagy komikusan, máskor hittel telítve vagy jóleső fatalizmussal, valóságos vagy szürreális képekben fogalmaztak veszteségről, sorsszerűségről, szerelemről, halálról egyaránt.  more

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Saturday, May 25 2024 7:00PM

Ebből az autentikus tudástárból merít az előadás, amely egy fordított élettörténet dramaturgiáját követve, a temetéstől a születésig, a koporsótól a bölcsőig kíséri végig a lét állomásait. Miként viszonyulunk az elmúláshoz és az öregkorhoz? Mennyire tesz boldoggá a megállapodottság vagy milyenné a magány? Örök érvényűek-e a barátságról, szerelemről alkotott fogalmaink, boldog-e a gyerekkor, s megpróbáltatás-e a születés? Népművészetünk erdélyi dialektusai kivételesen „beszédesek” az emberi kapcsolatok terén, megrendítően jelenítik meg a közösségi, családi, férfi és női viszonyok relációit.

Több generáció számos koreográfusának munkái bizonyították, hogy az autentikus kifejezésmód alkalmas a sokrétű, szofisztikált tartalmak színpadi megjelenítésére. – Ezt a szakmai örökséget kívánjuk követni magunk is! Ugyanakkor, igazodva a társulat adottságaihoz, az előadás a kortárs műfajok formanyelvéből is merít, ekképpen folytatva az idén 20 éves Nagyvárad Táncegyüttes szellemi hagyományait.

 

Táncosok
Barabás Hunor
Barkóczi Réka
Benedek Janka m.v. / Herman Bori m.v.
Brugós Sándor–Csaba
Drimba Máté
Forgács-Popp Jácint
Forgács Zsombor m.v.
Imre Béla
Kádár Orsolya
Kerekes Dalma–Gabriella
Krupár Luca
Nagy Dominika
Rácz Lajos–Levente
Törteli Nadin

Zenészek: Dallos Levente, Kiss Dóra m.v.

Rendező: Novák Péter

Zeneszerző: Kiss Ferenc

Díszlettervező: Cristina Breteanu

Jelmeztervező: Cristina Breteanu

Dramaturg: Czvikker Katalin

Koreográfusok: Farkas Tamás, Törteli Nadin

Our offer


The idea for The Nutcracker ballet came from theone-time director of the Tsarist theatre who, based on E.T.A. Hoffmann’s fairy tale entitled the Nutcracker and the Mouse King, wanted to stage a fairy tale ballet that would surpass all that had gone before, both in sound and in spectacle. Tchaikovsky was asked to compose the music and after Swan Lake and Sleeping Beauty his third and final ballet was also a great success. It was the six-movement suite of the music of The Nutcracker that was first performed in March 1892, and in December of the same year the spectacularly presented theatrical work was also performed. The Nutcracker has become the most frequently played ballet piece of all time.

Rhapsody as a genre is characterized by caprice and the passionate undulation of emotion, thoughts, and the freedom of expression. Hungarian Rhapsody incorporates all of the peculiarities of thegenre, relying on tradition, and drawing inspiration from it, to create a special and unique dance rhapsody. The colorful diversity of the Hungarian peasant traditions appear in dynamically alternating images – the acrobatics of the male dances, the poetry of the female dances, and the virtuosity of the couples’ dances. The most beautiful melodies of folk culture surface at times as dance accompaniments, or as whimsical solos, and at other times as tempestuous orchestral play.

Two deceptively similar suitcases end up in the wrong hands. That is how the characters embark on an adventurous journey full of complications, misunderstandings, and comic situations, where no one is quite who they seem to be. In the confusion, the threads become fatally tangled. To further complicate their relationships, the journey traps the characters in a single room. The girls become friends with each other, and the boys seek the company of the girls and then each other in their own individual ways.

Suggestions


The Fitos Dezső Dance Company is careful to regularly stage dance theatre performances that consider the authentic transmission of folklore…

Kizökkent az idő…, ahogy Shakespeare-nél szokott. De, míg Hamlet azzal a bizonyossággal lép a színpadra, hogy általa még helyretolható –…

It takes all sorts to make a world. Both Physically and Spiritually. How well can you spot and accept diversity…

Warning! The basket time limit is about to expire!
estimated time left:
00:00

item(s) in basket

total:


Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.



Támogatók