Program


Cseppkánon - Hogy vagy, Hérakleitosz? Artus – Goda Gábor Társulata

Cseppkánon - Hogy vagy, Hérakleitosz? Artus – Goda Gábor Társulata

Cseppkánon
az Artus – Goda Gábor Társulata és a Nemzeti Táncszínház közös produkciója
2016-ban LÁBÁN RUDOLF DÍJJAL kitüntetett táncelőadás.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2021. december 10. péntek, 19:00

 

A koncert: 

Egy elhangolódott rozoga zongora, egy olvadó jégtömb csepegése, a sistergő gőz és a színpadot elárasztó eső kánonja hullámoznak együtt egy 16 tagú kórus hangáradatával.

A tánc:

Az előadás egyik szellemi és egyben koreográfiai alapeleme a Tai Chi Chuan művészete. Az  áramlás, a nyugalom, az ellentétes minőségek tiszta, éles szembefordítása és kiegyenlítése. A  folyamatos jelenlét tudatállapota mozdulatban.

A színház:

Még a kezdetekben, a 80-as években hoztunk létre egy előadást, amit Hérakleitosz, az i.e. 600 körül élt görög filozófus 131 fennmaradt mondattöredéke inspirált.  Amikor e jelen “jubileumi, korszakösszegző” előadásunkon kezdtem gondolkodni, rájöttem, hogy 30 éve, folyamatosan Hérakleitosszal beszélgetek. Írom saját mondataimat, rendezem előadásaimat, amik most úgy tűnnek, mind egy évtizedeken átívelő, képzeletbeli dialógus töredékei. Lassan be kellett látnom, hogy ennek az előadásnak nem lehet más mozgatórugója, mint az eddigieket összegző, de immár tudatosan megélt beszélgetésfolyam Hérakleitosszal – Artus nyelven.

Interferencia:

Így az előadás olyannak tűnhet, mint egyetlen mozdulat, egyetlen hang, egyetlen kép folyamatos átalakulásban.

 

A cseppkánon

Az ember csepp, az emberiség tenger.

Két csepp együtt is csak egy csepp.

Egy cseppnyi érintés.

Egy csepp csak elkülönülten, csak önmagában lehet csepp.

Egy csepp a tengerben megszűnik cseppnek lenni,

akkor már csak a tenger létezik.

Az elkülönültség megszűnik.

 

A gondolatfolyó

A gondolat olyan, mint egy folyó. Guggolok a partján és néha belemerítek. Tenyeremben a víz a gondolat. Aztán visszaöntöm. Vajon kik merítették ki ezt a vizet már, és kik fogják ezután? Ők a barátaim. A gondolataim nem az enyémek. Más is gondolja ugyan azt. Tudom, mert olvastam már a saját gondolataimat olyan könyvekben, amelyeket évszázadokkal, évezredekkel ezelőtt írtak. Ők a barátaim. Hérakleitosz, Lao Ce, Shakespeare, Hamvas, Weöres, Pilinszky, Eco, Mann és még sokan mások. Nézem a tenyeremben a vizet és gondolok. A gondolat nem őrizhető meg. Visszaöntöm a folyóba, hogy más is meregethessen. A víz nem áll meg. Mozgásban van. Olykor elpárolog, de visszatér. A gondolatok öröktől fogva keringenek, s néha fennakadnak az emberben. Megfogalmazódnak.

Goda Gábor

STÁBLISTA:

Alkotó előadók:

Bakó Tamás, Debreczeni Márton, Egyed Bea, Mózes Zoltán, Virág Melinda

Tai Chi Chuan művészek:

Nagy „Sáska” Zoltán, Gregus László, Izsák Szilvia

Zenészek: Á la cARTe kamarakórus (művészeti vezető: Philipp György)

Tér-látvány: Sebestény Ferenc, Goda Gábor, Gold Bea

Jelmezterv: Lőrincz Kriszta

Fényterv, alkotó munkatárs: Kocsis Gábor

Kreatív technika: Papp Gábor, Nagy Ágoston

Videó technika: Megyeri Krisztián

Szövegek: Hérakleitosz, Goda Gábor

Zeneszerzők: Philipp György, Melis László

Alkotó munkatárs: Nagy Csilla

Produkciós asszisztens: Fazekas Anna

Produkciós vezető: Gáspár Anna / Hodován Margit

Rendező alkotótársa: Gold Bea

Külön köszönet: Havasi András Tai Chi Chuan mesternek

Rendező-koreográfus: Goda Gábor

Támogatók: NKA, EMMI

Ajánlatunk


A Diótörő balett ötlete a cári színház egykori igazgatójától származott. E. T. A. Hoffmann: A diótörő és az egérkirály című meséje alapján olyan mese-balettet akart színpadra vinni, ami minden addigit felülmúl, mind hangzásban, mind pedig látványban. Csajkovszkijt kérte fel a muzsika megkomponálására. A hattyúk tava és a Csipkerózsika után harmadik, egyben utolsó balettje is nagy sikert hozott a szerzőnek. A Diótörő zenéjéből előbb a hat tételes szvit került bemutatásra 1892. márciusában, majd ugyanezen év decemberében bemutatták a pompásan kiállított színpadi művet is. A Diótörő a balett irodalom leggyakrabban játszott darabja lett.

Hinta, hinta, tündérhinta, repül, szárnyal a magasba… Ha az ember hintába ül, rokon lesz a madarakkal, szivárványszín pillangókkal, kitágul a láthatára, a lentet a fent leváltja. Aztán újra ringat a hinta, fel – le – fel -le, ahogy egykor anya karja. Félelmek és szorongások huss eltűnnek, elrepülnek. A tündérhinták táncosokkal nagyon egy húron pendülnek.

A hazai táncművész képzésére hivatott Magyar Táncművészeti Egyetem (MTE) nemzetközi balettversenyt szervez a magyar táncszakma népszerűsítése érdekében.

Ajánló


A Lábujjhegyen új évadában ismét játékra hívja egymást (és a közönséget) a két előadó, Megyeri Léna tánckritikus és Bősze Ádám…

Egy szekrény sok mindent rejthet, különösen akkor, ha rajta keresztül átléphetünk egy másik, mesebeli, varázslatos dimenzióba. A mű főhőse egy…

A LÉTEZÉS egy tangó táncszínházi alkotás, amely az emberi élet útját járja be – a fiatalság sodró lendületétől az öregkor…

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!



Támogatók